Friday, June 12, 2009

Jiwa Manusia Dalam Sorotan Al-Quran

otak menjaga dan mengawal setiap aktiviti yg dilakukan manusia - sebahagian ayat2 AQ Pengenalan: menyatakan: AQ - pedoman, bahawa pendngaran,pglihatan,lisan2, dan kulit2 akan menjadi saksi manusia pd hari perhitungan kelak. petunjuk, dan rahmat [al-Jatsiyah 45:20,Yunus 10:57,an-Nahl 16:89, al-Baqarah 2:151,al-Jumuah 62:2] - pengalaman2 manusia tercatat dlm jaringan otak & manusia boleh mengingat jika jaringan otak dirangsang Berjalan di muka bumi, perhati ciptaan2 alam [al-Ankabut 29:20,al-A'raf 7:185,Yunus 10:101] dgn cara tertentu - perakaman dlm otak, jadi saksi perbuatan2 manusia, perakaman dlm jaringan2 anggota Perintah utk membaca, belajar, dan menuntut ilmu [al-'Alaq 96:1-5,al-Qalam 68:1] tubuh badan [Fushshilat 41:19-21,an-Nur 24:24,Yasin 36:65] Kelebihan ilmu, & tingginya martabat org berilmu - kulit otak terdiri drp berjuta2 jaringan saraf. Permukaan kulit otak jika dibentangkan luasnya = 16 ka persegi. - catatan2 pekerjaan2 manusia dlm jaringan otak [al-Isra' 17:13-14,al-Qiyamah 75:13-15] [al-Mujadilah 58:11,ar-Rum 30:56,Ali-Imran 3:18,Thaha 20:114,al-Baqarah 2;269/247, Yusuf bagi - pencatatn pekerjaan manusia dlm jaringan otaknya tidak mencegah adanya pencatatan yg lain12:22/68,al-Anbiya' 21:74,an-Naml 27:15] AQ suruh dlm pekerjaan2 semua manusia dlm catatan yg lain pula, umum dan menyeluruh (kitab) yg diisyaratkanmanusia perhati & berfikir [adz-Dzariyat 51:20-21,ar-Rum 30:8, Fushshilat 41:53,at-Thariq 86:5-7] sebahagian ayat2 AQ [az-Zumar 39:69,al-Kahfi 18:49,al-Mukminun 23:62] Ilmu psikologi - anggota2 pancaindera terpengaruh juga dgn perhatian2 indera, aliran2 syaraf melalui jaringan2 otak moden - kelemahan: - pelajari hingga sampai di pusat perasaan di otak- terjadinya persepsi [an-Nahl 16:78,al-Mukminun 23:78] perilaku manusia & bukan jiwa - pelajari perilaku haiwan utk pelajari perilaku manusia hingga - AQ mengisyaratkan adanya anggota2 pancaindera yg khusus dgn rasa sakit pd kulit manusia abaikan perbezaan antara haiwan/manusia iaitu roh [an-Nisa 4:56,al-An'am 6:7]
rujuk 9.Keprib adian rujuk 10.Psikot erapi rujuk 10.(a) Psikotera pi AQ rujuk 2. (a) Emosi

Ilham dan mimpi

- aqal manusia tdk mampu mguasai pgtahuan tntg alam rujuk rujuk 1.Motiva - kepentingan daya ingatan demi mencari solusi permasalahan di masa akan10 metafisik (ghaib) [al-Isra' 17:85]. Nabi/Rasul diutus utk 1 2. si Emosi datang - ingatan manusia kpd Allah dorong peningkatan takwa,amalan & akhlak beri petunjuk [al-Baqarah 2:213,an-Nahl 16:36,al-Hadid 57:25] 9 2 Psikoter rujuk api Motiv - daya ingatan juga guna utk merealisasi kebaikan manusia - ilmu ladunni (dtg drp Allah melalui ilham/mimpi kpd sesiapa jua) 3. Kepriba asi Persep dian Persepsi Jiwa - AQ diturunkan sbg perINGATan [al-A'raf 7:2-3,Ibrahim 14:52,al-Qashash 28:46, Manusia - syarat2 boleh dapat ilmu ilham/mimpi; soleh,takwa,jernih qalbu,d si / Saraf & dlm Sorotan AQ tanggap Otak Shad 38:29,ad-Dukhkhan 44:58,Qaf 50:45,adz-Dzariyat 51:55,al-Ghasyiah 88:21] murni jiwa. 8 3 an rujuk Bertafa - Nabi Sulaiman dpt ilham tntg pengadilan [al-Anbiya' 21:78-79] Ingat & Lupa 4.Bertafak kkur Lupa ur Ilmu - manusia bersifat pelupa. Sejumlah makna2 lupa/lalai: - ajaran kpd Nabi Daud tntg baju perang [al-Anbiya' 21:80,al-Baqar 7 4 Belaja Laduni r 1) lupa yg datang secara tiba2 - lupa secara biasa akibat banyak informasi & - takwilan mimpi Nabi Yusuf melalui ilham [Yusuf 12:6/21-22] 6 5 rujuk rujuk 5. 5. (a) bertindih2 - overlapping (retroaktif - bila baca bahan2 baru,melemahkan memori - kisah Nabi Yusuf & teman di penjara [al-Baqarah 2:37] Belajar Belajar terhadap bahan2 yg telah dipelajari sebelumnya. Proaktif - informasi lama - ilham agar gamis Yusuf diusap agar celik semula [Yusuf 12:93] membantu mengingat informasi yg baru dipelajari) [al-A'la 87:6] Mimpi dan - Nabi Yaakub dpt ilham tntg anaknya Yusuf [Yusuf 12:86/96/68] 2) lupa yg lalai atau ceroboh - contohnya lupa di mana diletakkanRu'ya adakalanya muncul akibat terbawa2 perasaan akibat: Allah kpd Rasulullah [an-Nisa' 4:113] - barang, mimpi - Firman sedang bercakap tiba2 lupa sebahagian perkara yg mahu dibincangkan a) pengaruh2 internal (berpunca dr tubuh)/external (pengaruhi berupa ilmu dan hikmah, ilmu ladunni dl surah al-Kahfi - tnt - ilham indera) Mimpi dan - kisah Nabi Musa [al-Kahfi 18:63/73] b) berfikir hal2 ketika jaga c) mengingat2 peristiwa lama Nabi Musa minta menemani dan diajari hamba saleh [al-Kahfi 18:65 Ru'ya 3) lupa kerana hilang perhatian trhdp sesuatu [at-Taubah 9:67] - mimpi dlm bentuk ru'ya (trdpt dlm AQ) adalah mimpi benar/nyata - hamba saleh tersebut ialah Nabi Khidir [al-Kahfi 18:82] - lupa Allah - tidak taat kpd Allah [al-Hasyr 59:19] - lupa Nabi Adam - kisah Nabi Ibrahim menyembelih Ismail [as-Shaffat 37:102-105] - ilham2 kpd org selain Nabi/Rasul - ibu Nabi Musa [Thaha 20:38-39 akan larangan Allah [Thaha 20:115] - mimpi Yusuf [Yusuf 12:4-5], kmdian jadi kenyataan [Yusuf 12:100]28:7], pengikut Nabi Isa [al-Maidah 5:111] al-Qashash - mimpi Rasulullah [al-Fath 48:27], mmpi 2 pemuda sepenjara hati dan jernih jiwa utk dapatkan alamat/ilham - bersih Lupa dan pengaruh Setan - lupa akibat kelalaian adalah drp syaitan [al-An'am 6:68,al-Mujadilah Nabi Yusuf [Yusuf 12:43] dgn 58:19, [Muhammad 47:17,al-Ankabut 29:69,al-Baqarah 2:282] Yusuf 12:42] - syaitan pengaruhi manusia dgn keinginan2 (syahwat) yg berasal dari Allah dan hilm berasal dr setan (hadis) - ru'ya - kisah Umar diberi ilham pelbagai - melalaikan manusia drp mengingati Allah [al-A'raf 7:175-176] - dlm memikirkan sesuatu problem/masalah, ada selang waktu tena Terapi Lupa dalam al-Quran (masa recovery/penyegaran kembali) & terjadi bbrapa perubahan - jika lalai hati drp Allah, terapinya mengingat nikmat2 Allah & kurniaNya, signifikan dlm proses berfikir: ciptaanNya, akhirat [al-Kahfi 18:24] 1) fikiran bebas dr cacat2 yg merintangi utk sampai kpd solusi - AQ memuji org2 Mukmin yg selalu mengingati Allah [Ali-Imran 3:190-191] 2) otak istirehat dari kelelahan - proses berfikir jadi > jernih & sega - Ingat Allah adalah ubat kpd penyakit lupa & lalai hati [al-Ahzab 33:41-42, an-Nisa 4:103,al-Jumuah 62:10] 3) dpt idea2/indikasi2 baru kpd solusi - penyembuh lupa ialah dengan cara banyak2 mengingat Allah - pengulangan, cara belajar yg berkesan. - ubat lupa - mengulang2 mengingat sesering mungkin
Emosi

ntg alam al-Hadid 57:25] pi kpd sesiapa jua) akwa,jernih qalbu,dan nbiya' 21:78-79] biya' 21:80,al-Baqarah 2:251] uf 12:6/21-22] ah 2:37] ula [Yusuf 12:93] suf 12:86/96/68] l surah al-Kahfi - tntg saleh [al-Kahfi 18:65-66] fi 18:82] sa [Thaha 20:38-39,

h 2:282] a selang waktu tenang bbrapa perubahan mpai kpd solusi jadi > jernih & segar

- dari lapar, haus, panas/dingin, serta kedengkian syaitan [Thaha 20:117-120] - bila seseorg gagal menguasai motivasi/dorongan dlm diri serta tdk mampu mengendali dan - dari cuaca panas/dingin, letih, sakit [an-Nahl 16:80-81] menguasai keinginan2 - dia cenderung berlebih2an dlm memenuhi keinginan2 tersebut - dari lapar,haus,letih, - memenuhi keinginan menjadi matlamat/tujuan akhir dirinya - hingga dikuasai motivasi/keinginan payah [at-Taubah 9:120] yg menyimpang (salah/berlebih2an) - contoh keinginan homoseksual - semut jauhi hal2 yg menyakitkan/bahaya [an-Naml 27:17-18] - lapar & takut [al-Baqarah 2:155, an-Nahl 16:112,al-Quraisy 106:3-4] [al-A'raf 7:80-81,asy-Syuara 26:165-166] - menafkahkan ke - keinginan/kecintaan berlebihan kpd harta, menimbunkan harta (bukan utk tujuancuaca panas/dingin [al-Insan 76:12-13], keletihan [al-Fathir 35:34-35,al-Hijr 15:48, ar-Rum 30:23] - tidur/istirehat [Yunus jalan Allah serta demi manfaat kpd manusia, zalim serta berlebih2an dlm persaingan utk mgungguli 10:67,al-Mukmin 40:61,an-Naml 27:86,an-Naba 78:9-11,al-Furqan 25:47] atas pihak lain, berlebih2 dlm bermalas2/berehat2 [al-Furqan 25:67, al Isra 17:29] - keletihan & istirehat - letih mendorong manusia tidur/rehat [al-An'am 6:60, al-Qashash 28:72/73, al-Anfal 8:11] - sakit - peringatan Allah dlm AQ tntg azab seksa [al Maidah 5:36-37,at-Taubah 9:74,al-Ahqaf 46:31] - keperluan bernafas utk hidup [Yasin 36:41-43,al-Ankabut 29:40] - disebabkan tuntutan2 fitrah (motivasi fisiologis) perlu dipenuhi, - apabila kprluan bernafas terancam, insan akan takut/panik - berdoa [Yunus 10:22] lalu hukum2 AQ diturunkan agar keinginan2 ini dibatasi syariat - AQ & AS menyeru agar menguasai/mengendali dorongan2, memenuhi kehendak2 tnpa melampaui/melanggar batas2 syariat, a. seksual - mendapatkan keturunan demi kelangsungan eksistensi dan tidak pula disuruh mengingkari/mematikan terus motivasi2 ini. [al-Hujurat 49:13,an-Nisa 4:1,an-Nahl 16:72,asy-Syura 42:11] Kelangsun - bg pepohonan/tumbuhan [ar-Ra'd 13:3,adz-Dzariyat 51:49,Yasin 36:36] a) pengekangan/penguasaan - secara sedar, dorongan2 dicegah gan eksistensi - kasihsayang suamiisteri [ar-Rum 30:21, al-A'raf 7:189] & dilawan tatkala trdpt keinginan utk dipenuhi pd tempat2 yg Pemeliharaa b. keibuan - fitrah [al-Ahqaf 46:15, Luqman 31:14] tidak sesuai & melanggari syarak n Diri b) penghancuran/mematikan - keinginan2 disingkir terus & naluri/dorongan/motivasi fitrah sejak - kasih ibu serta takut/duka akan kehilangan anak [al-Qashash 28:10/13] lahir dipendam dlm alam bawah sedar yg lebih menimbulkan konflik [Thaha 20:50,al-A'la 87:1-3,al-Hijr 15:19,al-Furqan 25:2,al-Qamar 54:49,al-Infithaar 82:7] Penyimpa pergolakan jiwa - harta, kehormatan [Ali Imran 3:14,al-Fajr 89:20,al-Kahfi 18:46, al-Hadid 5 ngan Fisiologi memil - AQ tdk menyeru kpd mematikan dorongan2 fitrah, sebaliknya - memiliki adalh watak manusia - iblis provok Adam dgn dorongan memilik s Pengendali iki Kejiwaa 1. an menyeru agar memenuhi/menguasai/mengatur dorongan2 ini ke [Thaha 20:120] n Motivasi / - samada fizikal atau kata2 [al-Baqarah 2:36,Thaha 20:123] arah yg benar & dapat memelihara kemaslahatan diri/masyarakat terdapat unsur2 fitrah tetapi ianya dorongan [al-Baqarah 2:168/172,al-Maidah 5:87-88,al-Baqarah 2:60, lbh kpd hasil interaksi sosial - agresif kpd insan lain kerana persaingan/obsesi [al-Baqarah 2:30]. Konflik al-A'raf 7:31-32,an-Nur 24:3,an-Nisa' 4:3,al-Baqarah 2:223] & apa yg didapati drp belajar - Agresif pertama kisah Habil/Qabil akibat cemburu [al-Maidah 5:27-30] antara Motivasi - ghibah,fitnah,cacimaki,olok2,ejekan [Ali-Imran 3:118, al-Mumtahanah 60:2, - AQ ajar manusia mengatur/mengawal dorongan2 fitrah brdsrkanmotivasi yg Tdk syariat dlm 2 cara: al-Baqarah 2:212, at-Taubah 9:79] disedari agresif 1) cara yg halal - e.g. dorongan seksual dgn cara menikah - ada ahli psikologi yg berpendapat sikap agresif adalah fitrah, [ar-Rum 30:21,al-Baqarah 2:187] - apa yg cuba manusia rahsiakan manakala sebahagian ahli pula berpendapat bukan fitrah - jika tdk mampu nikah, kuasai & kendali nafsu seksual ini berkenaan motivasi/dorongan dlm diri - anak2 kecil nampak agresif lebih2 lagi tatkala pergerakan fizikal dibatas (contoh berpuasa) - [an-Nur 24:33] adakalanya ternampak juga juga akibat disia2kan,akibat hubungan dgn ibubapa serta pengalaman2 - kekang diri dari melihat hal2 yg mengghairahkan & tundukkan [Muhammad 47:29-30] peribadi masa lalu - justeru sebahagian ahli2 psikologi berpendapat sikap pandangan, wanita pula jaga penampilan agar tidak agresif sebagai perilaku terhasil drp proses. menggejolak nafsu lelaki [an-Nur 24:30-31] - difahami juga sbg konflik kejiwaan - bilamana dorongan - tabiat manusia merupakan pilihan antara baik/buruk [al-Balad 90:10] - AQ menggariskan adab memasuki tempat2 suamiisteri naluri2/motivasi saling menarik ke arah yg berlawanan - manusia punyai pilihan samada memilih utk berperilaku baik atau buruk berkumpul pd waktu2 istirehat [an-Nur 24:58] agar anak2 - ianya menyebabkan ragu2, bingung, tidak tentu hala kpd faktor2: didikan, masyarakat & budaya persekitaran, pengalaman2 pe terpelihara krna menyaksikan aurat & hubungan seksual spt ragu2 antara iman dan kufur [al-An'am 6:71] - manusia boleh mempelajari respon2 baru yg akan menghasilkan juga ibuayah boleh meninggalkan kesan buruk pd jiwa anak2 kecil - syaitan menarik ke arah kekufuran, manakala sahabat2 sikap/perilaku baru 2) cara sederhana & tidak berlebihan Mukmin menarik ke arah hidayah Allah dan keimanan - dorongan berlumba2 sering dipelajari dari budaya/nilai2 yg dipegang ms persaing an - makan & minum [al-A'raf 7:31] dan ianya menyebabkan timbul keraguan antara iman sekitar seperti persaingan/perlumbaan dr segi ekonomi, politik, ilmu, dll dan kufur [at-Taubah 9:45,an-Nisa 4:142-143] - dorongan memiliki & zalim (fizikal/verbal) - AQ larang menzalimi - AQ perintah bersaing dalam hal2 takwa dan hal2 kebaikan org lain & perintahkan agar berinteraksi sosial secara baik/lembut antara memerangi Mukmin ataupun org2 - keraguan [al-Muthaffifin 83:22-26,al-Baqarah 2:148, al-Hadid 57:21,al-Maidah 5:48] [al-Ahzab 33:58,al-Mujadilah 58:9,al-Maidah 5:2/87, musyrik sehingga menyebbkan konflik jiwa - bingung, kesempitan, dan kesalahan [an-Nisa 4:90] - kehendak kpd agama adalah fitrah [ar-Rum 30:30, al-A'raf 7:172] al-An'am 6:151,al-Hujurat 49:9-11] religiu - keinginan memiliki - jgn kikir, menimbun harta, riba, ambil harta - bila terjadi musibah/ujian/dugaan, manusia secara fitrah akan meminta s pertolongan dan bantuan Allah s.w.t. [Yunus 10:22, al-An'am 6:63] org lain dgn batil,mencuri [at-Taubah 9:34-35,ali-Imran 3:180,at-Taghabun 64:16,al-Munafiqun 63:10,al-Hadid 57:7/18,Ibrahim 14:31] - jadi penguasa/pengendali/pengarah kpd motivasi & bukannya menjadi budak suruhan kpd keinginan/syahwat [an-Naziat 79:37-41] - dlm memilih antara tuntutan tubuh badan & jiwa, perbykkan penuhi tuntutan jiwa, seimbangkan antara tuntutan rohani/jasmani, duniawi/ukhrawi [al-Qashash 28:77,al-Munafiqun 63:9] - penuhi tuntutan kehidupan duniawi, tetapi takwa lebih utama [Ali-Imran 3:14-15], kuasai motivasi2/dorongan2 diri dgn jalan takwa & cari redha Allah [al-Kahfi 18:46,al-Hadid 57:20] - kehidupan dunia hanyalah permainan & melalaikan, yg kekal adalah amalan utk dibawa ke akhirat kelak [al-An'am 6:32]

istensi

, al-Hadid 57:20] an memiliki

60:2,

kal dibatasi, alaman2 apat sikap

atau buruk bergantung laman2 peribadi. an juga pegang msykt ilmu, dll idah 5:48]

meminta

- takut membantu manusia menjauhi bahaya - membantu utk lindungi diri kerana ketika marah rasa kekuatan otot luarbiasa - mendorong Mukmin takutkan azab Allah, lalu menjauhi maksiat, ini utk perangi org2 kafir yg menghalangi penyiaras Islam kekuatan berpegang teguh dgn takwa & berdisiplin dlm ibadah [al-Anfal 8:2,48:29,at-Taubah 9:123,at-Tahrim 66:9] [al-Fath as-Sajdah 32:16,al-Hajj 22:1-2] - takut boleh menyebabkan Nabi Musa marah ttkala kaumnya menyembah sapi [al-A'raf 7:150,Thaha 20: - tdk mampu berfikir & tidak mampu mengawal diri [al-Ahzab 33:10-11] -displacement - marah kat org lain, tempias kena kat org lain,atau benda2 mat Rujuk - takut keterlaluan - bingung sehingga tidak mampu bereaksi/berfikir dan pecahkan,atau diri sendiri - gigit jari) [Ali-Imran 3:119] 2.(a) Emosi [al-Anbiya' 21:40] - ketika takut, perhatian akan fokus kpd-bahaya/usaha dpt berfikir sihat.Ucapan & tindakan berbau permusuhan.Bila bila marah,tdk utk selamatkan diri [Abasa 80:33-37] baru menyesal. Kuasailah emosi marah & menahannya. - perubahan2 diri akibat takut - muka,suara,kondisi tubuh - bila takut, jauhi dan lari dr bahaya [al-Anbiya'21:11-12] Cinta Cinta - mengenai pemeliharaan diri - menyukai segala yg - org2 munafik takut & lari dr Mukmin [at-Taubah 9:56-57, diridiri mendtgkan kebaikan, rasa aman,& bahagia [al-A'raf 7:188] sendiri - degup jantung lbh laju [al-Ahzab 33:10-11,Ghafir 40:18]] asy-Syuara 26:21,al-Qashash 28:21] sendiri - cinta harta [al-'Adiyat 100:8], putusasa bila derita [Fushshilat 41:49] - raut wajah [al-Hajj 22:72,az-Zukhruf 43:17] - kisah Musa takut lihat tongkatnya jadi ular [an-Naml 27:10]- bila ditimpa malapetaka/derita, cemas & keluhkesah [al-Ma'arij 70:19-21,as - sedih/duka di wajah [az-Zumar 39:60,al-Qiyamah 75:24-25,Allah [al-Bayyinah 98:7-8,al-Anfal 8:2,az-Zumar 39:13,an-Nur 24:37, - takut - cinta diri sepatutnya tdk melampaui batas - imbangi dgn cinta org lain/keb Abasa 80:40-42] - senang/bahgia di wajah Mukmin [Abasa 80:38-39, takut maut [al-Jumuah 62:8,an-Nisa 4:77,Muhammad 47:20, antara cintai diri sendiri & org lain dgn merealisasi kemasla al-Insan 76:10], Cinta Cinta - imbangi orang individu al-Muthaffifin 83:22-24,al-Ghasyiah 88:8-10,al-Qiyamah 75:22-23] asy-Syuara 26:14,al-Qashash 28:33,al-Munafiqun 63:10,al-Jumuah 62:6-7] & kepentingan bersama [al-Ma'arij 70:19-27] orang lain - sikap2 kooperatif,keteguhan,persaudaraan [Ali-Imran 3:103,al-Anfal - bila takut - mata terbelalak [Ibrahim 14:42-43,al-Anbiya 21:97] - takut miskin - usaha cari nafkah [al-Isra'17:31,al-An'am 6:151] lain - tunduk bila sesal/hina [as-Sajdah 32:12,asy-Syura 42:45, - mukmin sejati, tak takut miskin [adz-Dzariat 51:58/22] - sikap kaum Anshar terhadap kaum Muhajirin [al-Hasyr 59:9] al-Qalam 68:43] - takut (bulu roma tengkuk & kulit) meremang, hakiki - takut Allah [Fushshilat 41:30] - rasa takut - cintai org Mukmin seperti saudara & spt cintai diri sendiri [al-Hujurat 49:10 gementar/menggigil [az-Zumar 39:23] - [MSM #42, #24] Mengendal - menyesal (bolakbalikkan tapak tangan) [al-Kahfi 18:42] Cinta i Emosi Cinta - antara suamiisteri [ar-Rum 30:21,Ali-Imran 3:14] Takut Motiv Seksual Perubahan - engkar (letak tangan di mulut) [Ibrahim 14:9] seksual - keperluan seksual (kisah Nabi Yusuf)[Yusuf 12:30/32-33] asi Fizikal Cinta - tatkala emosional - tdk boleh berfikir waras [Ibrahim 14:43] - kuasailah cinta seksual & kendali menurut syarak - niqah Emosi2 2. EMOSI lain (perasaan) Kebahagiaa Cinta Cinta - kisah Nabi Zakaria memohon anak lelaki [Maryam 19:4-6] Menyesa n l kebapaa - malu - takut jika sampai org lain melihat sesuatu yg aib kebapaan kecintaan kpd anak2 selalu disertai kecintaan kpd harta Benci Sedi n h kisah Musa dan 2 pemudi [al-Qashash 28:25] [al-Kahfi 18:46,al-Isra'17:6,Nuh 71:12,al-Muddatsir 74:11-13] Irihati Cembu ru - rendah diri - malu yg disertai dgn rasa hina,rendah diri, - cinta Nabi Nuh trhdp putranya [Hud 11:42/45] cela & aib [al-Baqarah 2:114,al-Maidah 5:33,Fushshilat 41:16] - kisah Nabi Yaakub trhdp Yusuf (cinta/khwatir) [Yusuf 12:8/13/84] - bangga - kagum terhdp diri sendiri/sombong [al-Isra' 17:37, - nasihat bapa terhadap anak2 dlm kisah Luqman [Luqman 31:13-19] Luqman 31:18] - bangga dgn diri sendiri, sombong, dan - cemburu - emosi bercampur kebencian apabila org yg Cinta - dlm setiap perbuatan/perilaku [Ali-Imran 3:31,al-Maidah 5:54] Cinta kpd Allah angkuh [al-Munafiqun 63:5,al-Jatsiyah 45:7-8] dicintai mengalihkan perhatian/cinta kpd org lain Allah swt - Mukmin cintai Allah mengungguli terhadap segala sesuatu [al-Baqar - kisah Firaun [an-Naziat 79:23-24,al-Qashash 28:38, - cemburu adik/beradik - kisah Yusuf [Yusuf 12:8-9] Cinta kpd- suri tauladan sempurna (akhlak/perilaku/sifat2/karakter) [al-Qalam 6 Cinta Rasul az-Zukhruf 43:51-52] Rasulullah Mukmin yg benar iman akan jadikan Rasulullah ikutan [al-Ahzab 33: - irihati - emosi bila org lain ada/miliki sesuatu yg kita - jiwa lawwamah - menyesali atas dosa2 yg lalu dan yg masih harapkan menjadi milik kita - e.g. Harta [al-Qashash 28:79] - manusia gembira & bahagia andai tercapai apa yg diangankan dibuat. Mencela diri dan berangan2 agar tdk melakukan dosa2 itu. - irihati atas keistimewaan org lain - harta/anak2/ - kegembiraan org2 kafir pd duniawi [ar-Ra'd 13:26] - jiwa lawwamah selalu menyesali diri sendiri [al-Qiyamah kesihatan/sukses [al-Baqarah 2:105/109,an-Nisa 4:54] kegembiraan Mukmin [Yunus 10:57-58] 75:1-2] - 1st penyesalan - Nabi Adam [al-A'raf 7:19-23,al-Baqarah - dengki adik beradik [Yusuf 12:5] 2:37] - jika letakkan kebahagiaan dr sumber duniawi,jika ditimpa bahaya/musibah,ba - 2nd penyesalan - Qabil menyesal bunuh Habil [al-Maidah- 5:30-31] 1st dengki di mukabumi (Qabil/Habil) [al-Maidah 5:27] akan hilang - perasaan bahagia & putusasa berganti bergantung kpd sumber b - penyesalan org2 kafir di hari kiamat [al-Furqan 25:27-28] irihati sebabkan dendam & benci [al-Falaq 113:5] [Hud 11:9-10] - tetapi jika sumber bahagia berpegang kpd iman/taqwa/amal so kebahagiaan aka berkekalan [an-Nahl 16:96,al-Insan 76:11] - apabila kehilangan; org tersyg,sesuatu yg bernilai,ditimpa bencana atau gagal. Ibu Musa sedih berpisah dgn anak [al-Qashash 28:13, Thaha 20:40] - Nabi Yaakub sedih kehilgn Yusuf [Yusuf 12:84-86] - kisah Mukmin mahu berjihad tp tiada - menjauhi orang/keadaan/perbuatan yg kita tidak sukai. Adakala suamiisteri berkelah kenderaan [at-Taubah 9:92] - Abu Bakar bersedi ketika di gua [at-Taubah 9:40] - Rasulullah sedih sambutan org kafir Mekah tntg iman [Ali-Imran 3:176, hingga mybbkan benci - AQ ajak berusaha mengendalinya [an-Nisa 4:19] Luqman 31:23] - Rasulullah sedih tntg ucapan org2 kafir [Yasin 36:76,al-An'am 6:33] - disbbkan selisih pendapat/cemburu/tersisih/kafir & munafik benci Mukmin [Ali-Imran - sedih biasanya diikuti dgn takut [al-Baqarah 2:38,al-A'raf 7:35,al-An'am 6:48,al-Baqarah 2:112] - benci perang [al-Baqarah 2:216,at-Taubah 9:81/54], Mukmin tdk membenci Mukmin
Marah

t luarbiasa - guna

,Thaha 20:92-94] enda2 mati (hancur uhan.Bila reda

hilat 41:49] 0:19-21,asy-Syura 42:48] rg lain/kebaikan si kemaslahatan 03,al-Anfal 8:62-63] jurat 49:10,at-Taubah 9:71]

/13/84] 31:13-19] :54] u [al-Baqarah 2:165] [al-Qalam 68:4] -Ahzab 33:21]

musibah,bahagia d sumber bahagia itu. wa/amal soleh,

ri berkelahi [Ali-Imran 3:118-120] ci Mukmin lain [al-Hasyir 59:10]

- emosi penting mmbntu memelihara diri tp jika berlebih2an akan memudaratkan,mybbkan penya - elakkan sikap bangga dan sombong - jangan berlebihan dalam perasaan/emosi malu, gembira,sedih - tiap2 sesuatu yg menimpa - kebaikan/musibah - semuanya telah tertulis di dalam Lauh Mahfuz (tiap2 sesuatu berada di dalam ilmu Allah s.w.t. [al-Hadid 57:22-23] - Mukmin yg benar2 beriman hanya takutkan Allah - Mukmin yg benar2 beriman marah hanya kepada apa yg Allah murka - iman kpd Allah adalah pelindung dari rasa takut dan penyembuh ke atas rasa takut berkenaan Takut mati Emosi2 lain 2(a). Emosi Mengendali Emosi Takut miskin - usah takut kemiskinan kerana Allah Maha Pemberi Rezki [adz-Dzariyat 51:58/22, Hud 11:6, al-Ankabut 29:60, al-Ankabut 29:62, Faathir 35:2-3] jasmani. Org yg sering2 sakit - korelasi kuat dgn konflik2 emosi - takut menyebabkan kita lebih berwaspada trhdp bahaya, tapi jika berlebih2an memudaratkan

- Mukmin tak takut mati [al-Ankabut 29:64,al-An'am 6:32,al-Mukmin 40:39] - beriman dgn akhirat

yg kekal mendorong jihad [Ali-Imran 3:169-170,Ali-Imran 3:157-158,an-Nisa 4:74,at-Taubah 9:111 al-Ahzab 33:16,an-Nisa 4:78]

- Mukmin dpt terima kematian tanpa takut/ngeri [Ali-Imran 3:185,al-Anbiya 21:35,al-Ankabut 29:5

Rasa cinta

Amarah

- kendali emosi cinta agar tidak lalai dari cintakan Ilahi

- bila marah, kekuatan fizikal bertambah - hingga boleh membuatkan org yg marah menyerang secara fizikal

- cinta isteri, anak2, harta [at-Taghabun 64:14-15, at-Taubah 9:24] - kebaikan2 mengendali kemarahan: - orang2 Mukmin lebih cintakan Allah drp manusia - jika perlu memilih, 1] memelihara kemampuan utk berfikir sehat & membuat keputusan betul/sahih pilihlah cintakan Allah [al-Mujadilah 58:22] - kisah Nabi Ibrahim - lebih cintakan Allah drp ahli keluarga [al-Mumtahanah 60:4] 3] sentiasa tenang - tidak agresif terhadap org lain (fizikal atau verbal). Bertenang dlm pertengkaran - membuatkan persahabatan dan cinta sesama manusia (harmoni) [Fushshilat 41:34] 4] Tubuh lebih sihat - menjauhkan drp penyakit2 yg berpunca dr emosi2 yg intense - hikmah mampu mengendali marah serta memaafkan org lain [Ali-Imran 3:133-134, asy-Syura 42:36-37/43/40, an-Nur 24:22, al-Maidah 5:13] - menahan marah & memaafkan - tersebar toleransi yg sangat tinggi [al-A'raf 7:199]

2] mampu memelihara keseimbangan tubuh hingga dia tidak ditimpa konflik biologikal yg membuatkan kekuatan berta

emudaratkan,mybbkan penyakit erlebih2an memudaratkan 40:39] - beriman dgn akhirat an-Nisa 4:74,at-Taubah 9:111] Anbiya 21:35,al-Ankabut 29:57,

llah Maha Pemberi , al-Ankabut 29:60,

erang secara fizikal

membuatkan kekuatan bertambah rtengkaran - membuatkan

Syura 42:36-37/43/40,

- motivasi2 dan nilai2 pd individu memberikan efek kpd - Persepsi penting kpd manusia & haiwan - dengannya makhluk mengerti - bayi lahir tnpa pengetahuan apa2 pun - beransur2 inderanya perhatian dan persepsinya. waspada utk mendengarkan ayat2 AQ tentang apa yg menyakitinya, lalu dijauhi - dengannya makhluk mengerti mula berfungsi [an-Nahl 16:78,al-Mukminun 23:78, al-Mulk 67:23,as-Sajdah 32:9] - aqal membezakan antara manusia & haiwan - dgnnya manusia 1] - pendengaran > penting drp penglihatan dlm proses persepsi, - iman menjadikan Mukmin dlm kondisi siap dan apa yg bermanfaat baginya, lalu berusaha utk mencapainya

- kelalaian persepsi disebabkan faktor syirik dan mengobservasi alam lalu menyimpulkan tntg kebenaran [Fushshilat 41:53] pencapaian ilmu2 pengetahuan - bila pglihatan belajar,dan ketiadaan iman kpd Allah yg emmbuatkan indera org2 - kemampuan aqal terbatas (boleh silap), lalu perlukan pembimbing hilang, masih boleh belajar bahasa/ilmu pgtahuan (dgn mndgr) musyrik tdk berfungsi dgn baik [al-A'raf 7:179, Rasulullah s.a.w. [an-Nahl 16:36,Fathir 35:24,al-Baqarah 2:151] - pndgran media terpntg bg proses berfikir & mencapai ilmu - pendengaran berhubung kuat dgn aqal - mengerti,merenung, Indera2 dlm AQ 3. Persepsi / tanggapan berfikir secara rasional [Ali-Imran 3:193,an-Nur 24:51, al-Jin 72:13,al-Maidah 5:83,al-A'raf 7:100] 2] bayi dilahirkan terus boleh mendengar, melihat stlh > 6 bulan 3] pndgrn berfungsi 24 jam, pglihatan pula berhenti tatkala tutup Indera perasa mata/tidur - kisah pghuni al-Kahfi [al-Kahfi 18:11] 4] boleh dengar setiap masa sekalipun terang/gelap, mata tidak nampak dlm gelap - pendengaran menerima suara2 yg datang dr semua arah,mata pula hanya nampak jika diarahkan/difokus ke tempat yg ingin dilihat. Semua org dengar suara yg sama, mata pula lihat bergantung kpd dari sudut mana sesuatu itu dilihat - kulit manusia terdpt banyak sel perasa dgn bentuk2 berbeda - kulit rasai panas,sejuk,sentuhan,tekanan,sakit [an-Nisa 4:56] - indera sentuh utk merasai sesuatu [al-An'am 6:7] - terdapat jenis2 persepsi yg luarbiasa yg dinamakan ahli2 psikologi sbg persepsi luar inderawi (Extrasensory Perception) a) Istisyfaf - melihat segala sesuatu atau berbagai peristiwa yg jauh berada di luar batas lingkup penglihatan b) Telepati - persepsi terhadap tendensi2 atau fikiran2 org lain yg biasanya juga berada di tempat yg jauh c) Istihtaf - mendengar panggilan atau kejadian dr tempat jauh di luar batas lingkup indera pendengaran - Nabi Yaakub dapat menghidu bau Yusuf dr jarak perjalanan beberapa hari [Yusuf 12:94] - Nabi Isa mampu mengetahui sesuatu yg tidak terlihat dan berada luar dr penglihatan [Ali-Imran 3:49] - Rasulullah s.a.w. Dapat lihat kekhusukkan sahabat dr belakang punggung [S Muslim *******] - Istisma' - boleh dengar sesuatu yg di luar ruang lingkup pendengaran - jika kalbu benar2 bersih Fushshilat 41:44,Muhammad 47:23,az-Zukhruf 43:40, - indera dan aqal - diguna manusia utk berpersepsi & berpengetahuan pengetahuan [al-Mulk 67:10] al-Baqarah 2:17-18,al-An'am 6:39,al-Jatsiyah 45:23, an-Naml 27:80-81] - kesilapan persepsi (distorsi dan pemutarbalikan fakta atas sesuatu) membuatkan seseorg melihat sesuatu yg baik itu buruk, atau melihat sesuatu yg buruk itu baik [Faathir 35:8,Muhammad 47:14] - manusia cenderung utk tdk mempersepsi segala sesuatu Ilusi menggelisahkan dan mengganggunya, serta perkara2 penglihatan yg kontradik/berlawanan dgn keinginan/hasratnya - kebencian musyrik kpd Islam mybbkan mereka tdk mahu memahami AQ - mendengar/merenung/memaham - persepsi penglihatan yg salah - melihat fatamorgana yg disangkakan air [an-Nur 24:39] - amalan2 baik org2 kafir tidk bermanfaat - spt fatamorgana Motivasi & nilai2

Persepsi luar batas indera

n - beransur2 inderanya minun 23:78, ihatan dlm proses persepsi, huan - bila pglihatan u pgtahuan (dgn mndgr) rfikir & mencapai ilmu al - mengerti,merenung, 3,an-Nur 24:51, gar, melihat stlh > 6 bulan pula berhenti tatkala tutup l-Kahfi 18:11] terang/gelap, mata tidak atang dr semua arah,mata okus ke tempat yg ingin ma, mata pula lihat atu itu dilihat dgn bentuk2 berbeda n,sakit [an-Nisa 4:56]

- urf - pandangan umum yg dipegang masyarakat - manusia berbeda dr haiwan kerana diberi aqal dan kemampuan utk berfikir - melihat/meneliti segala hal dan peristiwa serta berf - insan sering berpegang kpd sesuatu yg biasa serta yg secara induktif (bujukan/dorongan) atau deduktif (pertimbangan) telah tersebar luas. Justeru jika mahu diubah, memerlukan baru yg dpt dicapai fikiran adlh bersandarkan kpd simpanan fakta2 lama - fakta2 usaha keras, keinginan, & bulat tekad - anjuran AQ utk mgobservasi/berfikir/meneliti/dan mencapai ilmu [al-Ankabut 29:20,al-Hajj 22:46,al-A'raf 7:185,Yunus 10:101, - berpegang kpd fikiran lama - mybbkan stagnansi fikiran al-Ghasyiyah 88:17-21,al-Baqarah 2:164,al-An'am 6:99,Abasa 80:24-32] [Yunus 10:78,az-Zukhruf 43:22-23,al-Maidah 5:104,- seruan bertafakur akan fenomena alam semesta serta segala ciptaanNya - dan juga tentang diri, rahsia2 konstruksi biologis dan al-Baqarah 2:170,al-An'am 6:70,as-Saba' 34:43] - jumud/stagnansi fikiran sangat bahaya krna ianya - org yg tdk guna aqal, > rendah dr darjat haiwan [al-Anfal 8:22, al-Furqan 25:44] merendahkan darjat manusia krna beza manusia/haiwan
Berpegang kpd fikiran2 lama - bebaskan fikiran dr belenggu2 tradisi, khayalan2 & (urf)

[ar-Rum 30:8,at-Thariq 86:5-7,Fushshilat 41:53] - AQ mengajak manusia berfikir, darjat diangkat andai guna aqal dan fikiran [az-Z

ialah melalui aqal fikiran.

khurafat, & jgn percayai tahyul [al-Maidah 5:103] - org yg pintar, mengeluarkan idea & ketentuan berdsrkan bukti2 jelas dan otentik/shahih - tiada bukti2,informasi2,petunjuk2 yg lengkap dan cukup - faktor penting terjadinya kesalahan berfikir [al-Isra' 17:36,al-Hajj 22:3/8,al-Mukmin 40:35/56] - jika tiada bukti - itu hanyalah prasangka/tanggapan yg boleh jadi benar/salah
Cenderung kpd - prasangka (boleh jadi benar, boleh jadi salah) - bukan Tidak cukup bukti

Langkah2 berfikir dlm memecahkan masalah

- setiap pertanyaan yg tdk diketahui jawapan dianggap sebagian drp permasalahan - langkah2 berfikir utk menyelesaikan masalah: 1] menyedari adanya masalah apa yg relevan dan hindari apa yg tidak relevan 3] membuat asumsi2 - muncul beberapa solusi (asumsi) utk memecahkan masalah

2] mengumpulkan penjelasan2 sekitar objek masalahnya - seluruh informasi/fakta - tetapk

4. Bertafa kur

4] menganalisa asumsi2 dan menguji - bila tak sesuai, uji asumsi lain hingga ketemu yg se - Kisah Nabi Ibrahim - cara berfikir hingga sampai kpd mengenal Allah [Al-An'am 6:74-79] kenapa manusia menyembah sesuatu yg dibuat tangannya ? [ash-Shaffat 37:95] berhala2 tdk punya daya & kekuatan [al-Anbiya' 21:66] Nabi Ibrahim memerhati fenomena alam [al-An'am 6:75]

5] setelah jumpai ausmsi yg relevan, kumpul fakta2 lain lalu analisa/eksperimen asumsi itu

cara cari kebenaran - perlu berusaha menganalisa mencari bukti2 akan prasangkanya [Yunus 10:36, al-Jatsiyah 45:32] - Jangan berprasangka dlm berfikir kerana prasangka selalunya salah [al-An'am 6:116,Yunus 10:66, an-Nisa' 4:157,al-Isra' 17:101,al-Qashash 28:38,

emosi dan simpati

Kesalahan2 berfikir

- apabila fikiran manusia sudah tdk berfungsi dgn betul dan mengalami stagnansi, maka dia telah kehilangan ciri khas yg vital, yg membezakannya drp haiwan; [al-Furqan 25:44, an-Nahl 16:108, al-Baqarah 2:7, ar-Rum 30:59, al-A'raf 7:100-101, al-Isra' 17:46, Fushshilat 41:5, al-An'am 6:25, Muhammad 47:24] Faktor2 yg menghalng proses berfikir

al-Baqarah 2:45-46/249,al-Kahfi 18:53,Fushshilat 41:48] - org2 yg berfikir perlu dptkan bukti2 apa yg difikirkn

- manusia sering tersilap bersikap keberpihakan disebabkan tendensi2nya, motivasi2nya,emosi2nya, dan simpati2nya - sering terjadi kesalahan2 dlm berfikir akibat drp kecenderungan emosi dan simpati - AQ menunjukkan adanya pengaruh hawa nafsu sehingga membuatkan manusia tdk dapat berfikiran sehat [al-Qashash 28:50, Shad 38:26, an-Nisa' 4:135, al-Jatsiyah 45:23, an-Najm 53:23, ar-Rum 30:29] - sekiranya seseorang berpihak di dalam berpendapat dan berhukum, dianya cenderung kpd hal2 yg bersikap psikologikal dan emosional

la hal dan peristiwa serta berfikir

A'raf 7:185,Yunus 10:101, hsia2 konstruksi biologis dan psikologis ai guna aqal dan fikiran [az-Zumar 39:9]

ian drp permasalahan

luruh informasi/fakta - tetapkan emecahkan masalah msi lain hingga ketemu yg sesuai analisa/eksperimen asumsi itu nal Allah [Al-An'am 6:74-79] [ash-Shaffat 37:95]

engalami stagnansi, maka :59, al-A'raf 7:100-101,

1. Motivasi
- motivasi boleh membuatkan manusia bersungguh dlm mencapai matlamat a] Membangkitkan motivasi dgn pemberian harapan dan ancaman

Sumber2 ilmu

- terdpt 2 sumber: 1] sumber Ilahi (wahyu/ilham/mimpi benar), 2] sumber insani (pengalaman2 hidup,kemampuan observasi, didikan/ajaran ibubapa/pusat didikan, penelitian ilmiah - bahasa memungkinkan manusia mempelajari seluruh konsep pemikiran melalui metod simbolism. Dgn memahami bahasa - mudah belajar & daya fikiran bertambah - Allah ajarkan Adam nama2 segala sesuatu [al-Baqarah 2:31-33] - nama2 benda - simbol bahasa indikasi konsep/makna keseluruhan benda - belajar tntg grouping,categorize,akumulate benda2 serupa & cipta konsep tertentu baginya - simplifikasi benda2 yg banyak & bentukkan nama mempercepat proses berfikir & belajar - metod simbolism - perintah membaca utk pelajari ilmu [al-'Alaq 96:1-5, ar-Rahman 55:2-3] Mempelajari keinginan memilih/mengambil keputusan - belajar tentang memilih, membuat keputusan, bertanggjwab atas pilihan/keputusan yg tlh dibuat - kisah Nabi Adam dan Hawa [al-Baqarah 2:35-37] - manusia akan berhadapan dgn situasi2/kondisi2 yg mmrlukan insan membuat keputusan, pilihan antara alternatif2 berbeza, dan perlu bertanggungjawab atas pilihan2/keputusan yg dibuat

- manusia cenderung kpd apa yg memberikan kelazatan & jauhi apa yg memedihkan - motivasi AQ - pujukan ke arah pahala/syurga, & ancaman siksaan neraka - ayat2 targhib (membujuk) Muslim agar mencapai kenikmatan syurga - ayat2 seksa neraka membangkit ketakutan - mendorong jauhi dosa/maksiat/ apa2 perkara/perbuatan yg dimurkai Allah - dengan pemberian harapan dan ancaman - Muslim terpengaruh dgn kedua2 motivasi - mendorong melaksanakan ibadah2 serta menjauhi perbuatan2 dosa

Mempelajari bahasa Nabi Adam mempelajari bahasa

- AQ bukan hanya menakut2kan dgn ancaman, malahan membujuk dgn nikmat syurga - jika ancaman semata2 - mybbkan rasa takut dan putusasa - jika bujukan semata2 - mybbkan insan lalai - sabda Rasulullah - bukanlah iman itu angan2, tetapi tertanam Prinsip2 belajar dlm dlm kalbu & dibenarkan dgn amal perbuatan [ ] AQ - konsep AQ - takutkan azab Allah & harapkan rahmat/pahala dr Allah [al-Anbiya' 21:90,as-Sajdah 32:16] - antara ayat2 targhib (membujuk) & ayat2 tarhib (mengancam) al-Hajj 22:50-51/56-57,ar-Rum 30:14-16]

5. Belajar menurut AQ

[al-Baqarah 2:81-82,Ali-Imran 3:196-198,an-Nisa' 4:56-57,al-Maidah 5:9-10,Thaha 20:74-75, Cara2 - ayat2 targhib dan tarhib - bukan setakat balasan akhirat saja, tetapi balasan juga akan belajar dlm AQ diberi semasa di dunia [Hud 11:52, Nuh 71:10-12] - azab di dunia [ar-Ra'ad 13:31,Hud 11:94] - nikmat & azab di dunia dan di akhirat [Ali-Imran 3:148,ar-Ra'd 13:34] b] Membangkitkan motivasi dengan kisah2 - sebut tujuan dulu barulah kisahnya - e.g. Kisah Musa dlm al-Qashash c] Memanfaatkan peristiwa2 penting - peristiwa2 yg mengusik perasaan - mggrkkan 3. Berfikir benak (perasaan) manusia - dgn peristiwa2 benak, meneliti solusi2 yg berbeza yg mengusik perasaan

1.Taqli - anak2 kecil ikuti/tiru kebiasaan2/perilaku ibubapa & org2 sekeliling d - taqlid/tiru - Qabil bunuh Habil lalu tiru burung gagak kuburkan mayat [al-Maidah 5 - tabiat manusia suka bertaqlid - tauladan yg baik penting dlm mendidik/mengajar

Rujuk 5.(a)
Belajar

- Rasulullah - suri tauladan terbaik - sahabat2 belajar tntg ibadah2 melalui taqlid/tir

- taqlid kpd Rasulullah tntg segala2nya - ibadah, akhlak, pergaulan [al-Ahzab 33:21 60:4/6] - ikuti Nabi/Rasul terdahulu [Al-An'am 6:90] - taqlid berkait dgn mengikuti nenek moyang & tradisi 2. Eksperimen serta Trial and Error - manusia sering hadapi situasi baru dan merespon dgn cara berbeza2/eksperimen - belajar melalui perhatian trhdp benda2 dan eksperimen praktis dlm hidup

- tiru/ikuti Nabi Ibrahim dlm pisahkan diri drp teman2/kerabat yg musyrik [al-Mumta

- kisah2 utk motivasi belajar - AQ dimulai dgn ringkasan kisah,kemudian barulah secara detail e.g. Ashhabul jika suri tauladan yg buruk - manusia juga akan belajar akhlak buruk - Kahfi

perasaan, memancing perhatian, menyibukkan - berfikir - proses belajar yg tinggi - melakukan proses ujicoba dlm mana respon tersebut adakalanya benar, dan adakalanya jugak salah yg - diskusi,dialog,musyawarah - mmbntu kejelasan berfikir [asy-Syuara 42:38] tunjukkan pentingnya belajar dr ekserimen praktis - "kalian lebih - Rasulullah

- kisah perang Hunain - besar jumlah tidak Allah mewahyukan agar Rasul konsult/musyawarah dgn sahabat2 mengetahui perkara2 dunia kalian" semestinya menang [at-Taubah 9:25-26] yg memiliki pendapat dlm suatu urusan (bersifat strategi) [Ali-Imran 3:159] belajar drp experimen praktis sbg jawapan2 baru bagi situasi2 baru - manusia -diskusi/dialog dgn musyrik bg mmbuktikan kebatilan berhala [al-A'raf 7:191-195] yg dihadapinya [ar-Rum 30:7]

nsani (pengalaman2 tian ilmiah mikiran melalui fikiran bertambah 31-33] eluruhan benda a & cipta konsep kan nama ahman 55:2-3] ertanggjwab atas

yg mmrlukan tif2 berbeza, san yg dibuat org2 sekeliling mayat [al-Maidah 5:31] mendidik/mengajar h2 melalui taqlid/tiru lan [al-Ahzab 33:21] g musyrik [al-Mumtahanah buruk

rbeza2/eksperimen gak salah is dlm hidup - "kalian lebih i situasi2 baru

6. Pentahapan (berperingkat2) dalam 2. - hendak membuang tabiat buruk yg sudah sebati - bukanlah sesuatu yg mudah, perlukan kpd keazaman, - ulang2 penting utk meneguhkan fikiran - iklan guna metod pengulangan agar terpengaruh pengubahan perilaku Pengulanga n usaha keras, latihan yg lama dan panjang. - AQ ulang2 ayat2 tentang aqidah & perkara2 ghaib supaya mantap dlm benak insan e.g. [an-N
- cara terbaik utk bebaskan diri drp emosi/perasaan negatif ialah dgn cara gradual/berperingkat & ubah kpd di samping Allah ada Ilah yg lain?" telah diulang2 dlm ayat tersebut sebanyak 5 Ayat "Apakah perasaan positif - e.g. Anak kecil drp takut kpd haiwan, perlahan2 akhirnya jadi suka - utk menangani kebiasaan2 buruk, 2 metod: - seruan tauhid dan ibadah kpd Allah diulang2 sbyk 4X dlm surah Hud [Hud 11:25-26]

- gantikan kebiasaan2 negatif itu dgn sesuatu yg berlawanan - takut vs berani, malas vs rajin, dllgaya bahasa sama bagi ayat2 berikut (ucapan Nabi2 - Hud,Shaleh,Syuaib) [Hud 11:50/61/84] - pengulangan kisah2 para Nabi agar mantap terpatri dlm benak manusia a) menunda penanganan terhadap kebiasaan2 buruk sehingga stabilnya iman

- ayat "sembahlah Allah, sebab sekali2 tiada Ilah bagi kalian selain Dia" diulang2 2X [al-Mukmin

- pengulangan penyebutan siksaan utk merangsang waspada sbyk 3X dlm [al-Qamar 54:16/21

- pengulangan ayat "Dan sesungguhnya telah Kami (Allah) mudahkan al-Quran utk pelajaran. K

- ayat2 AQ yg turun di Makkah pd period pertama dakwah Islam - tauhid. Didik rohani agar iman & taqwa teguh. mahu mengambil pelajaran (atasnya)?" sebanyak 4X dlm [al-Qamar 54:17/22 adakah orang yg - penyediaan kondisi - siap terima wahyu seterusnya. Keimanan - motivasi yg kuat kpd ketaatan ayat Allah - kpd "Kecelakaan yg besarlah pd hari itu bagi orang2 yg mendustakan" ulang2 sbyk 10X dlm

- pengulangan 1 kalimat diulang beberapa kali - mempunyai pengaruh retorika (seni bahasa) y

b) beri reaksi kontradiktif (secara bertahap) - e.g. Pengharaman arak bermula dgn ayat2 yg boleh - diulang2 - bagi sesuatu yg baru (yg tdk disebut sebelumnya), kisah2 Nabi2 sbg pelajaran2/na - kemudian AQ mencegah dr meminumnya - haram jika solat dlm keadaan mabuk [an-Nisa 4:43] jemu serta mndpt perhatian. Pengulangan memantapkan belajar - baik perkara baik/buruk - pgharaman meminum arak secara mutlak [al-Maidah 5:90-91] - metod pgharaman arak secara bertahap2 ini; lemahkan apa yg disukai, cenderung kpd reaksi kontradiktif, betul2 elakkan maksiat/dosa. - ayat tahrim (larangan minum arak) turun setelah iman teguh di Madinah. - peringkat2 AQ tntg pengharaman riba: 1) Allah tidak redha terhadap riba [ar-Rum 30:39] 2) ancaman/isyarat atas keharaman riba [an-Nisa 4:160-161] 3) Allah haramka riba yg keji [Ali-Imran 3:130] 4) Allah mengharamkan riba secara mutlak [al-Baqarah 2:275-276/278-279] - ayat pertama tntg riba (menunjukkan Allah tdk redha dgn riba) - surah Makkiyah, manakala ayat2 tahrim (pengharaman) adalah surat Madaniyah - jelas menunjukkan pgharaman stlh teguhnya iman - metod conditioning (operant conditioning) - beri rewards jika pesakit terdorong melakukan perkara2 yg dikehendaki perawat - atau beri rewards di dlm mendidik anak2 (e.g. Ajar ke bilik air) - metod gradula/bertahap/berperingkat - memang berkesan di dlm memperbaiki kebiasaan - susah utk mghentikan dosa & maksiat yg dah jadi kebiasaan/habit [al-Muthaffifin 83:14] 5.(a) Belajar Prinsip2 belajar dlm AQ

membuatkan seseorg tidak menyukainya - spt bahaya arak > besar dr manfaat [al-Baqarah 2:219] - studi psikolog moden menjelaskan - pentingnya perubahan bentuk/gaya expressi sesuatu ide

- AQ menunjukkan bahawa kelalaian secara berulang2 akan membuatkan melakukan dosa/ma

-Perhatianpenuh perhatian - faktor cukup penting dlm belajar konsentrasi, - kisah2 di dalam AQ - faktor penting di dalam merangsang perhatian [Qaf 50:37] - pentingnya fokus perhatian dlm memahami dan belajar [al-A'raf 7:204]

3.

- cerdas & perhatian fokus - belajar/baca AQ stlh bangun dr tidur, > konsentrasi [al-M

- utk memudahkan pemahaman, guna ungkapan2 yg mudah difahami dan perumpam

real & empiris - AQ memberi gambaran sesuatu yg empiris supaya > difahami & dime - debu yg berterbangan bg amalan org2 kafir [Ibrahim 14:18] - kalimat yg baik bagai pohon yg baik & begitulah sebaliknya [Ibrahim 14:24-26]

(empiris - berdasarkan sesuatu pemerhatian atau ujian (eksperimen)). Perumpamaan

- aliran air sungai & peleburan logam - yg haq akan kekal, yg batil akan lenyap [a-Ra'a - AQ memiliki keindahan sastera & ritmik musik (susunan perkataan2/ayat2 yg indah

- penggunaan sumpah utk menarik perhatian kerana pendengar akan takut bila deng

4. Partisipasi yang - pelajar perlu mempraktik dan berlatih agar cekap. Baca sendiri berbanding dibacaka efektif 5. Alokasi -Belajar berlatih diselangseli dengan waktu2 rehat & tenang - membantu kecepatan belajar & mengingat belajar dan Partisipasi efektif dlm proses belajar - penting. Iman yg benar terwujud dlm akhlaq &
- jika AQ secara langsung (sekaligus) - tentu sulit utk belajar [al-Isra' 17:106, al-Furqan 25:32] al-Maidah 5:9,al-Kahfi 18:88,Thaha 20:82]

- AQ turun lebih kurang dalam jangkamasa 23 tahun - manusia dpt pelajari dengan mudah dan faham makna2 - iman dan amal soleh (perbuatan) sering beriringan [al-Baqarah 2:25/82/277,Ali-Imra

ngaruh n e.g. [an-Naml 27:60-64] banyak 5 kali :50/61/84] [al-Mukminun 23:23/32] r 54:16/21/30] elajaran. Kerananya, r 54:17/22/32/40] k 10X dlm [al-Mursalat 77] i bahasa) yg kuat ajaran2/nasihat esuatu idea agar hilang /buruk n dosa/maksiat berkali2 3:14]

50:37] trasi [al-Muzzammil 73:6] perumpamaan2 yg ami & dimengerti manusia mpamaan2 seperti: 4-26] yap [a-Ra'ad 13:17] t bila dengar sumpah yg indah bila didengar)

g dibacakan org lain. akhlaq & amal perbuatan. 77,Ali-Imran 3:57,

- dlm AQ ada deskripsi tanda2 umum kpribadian seseorg, juga faktor2 penyebab kelurusan sifat2 haiwan & sifat2 malaikat - konflik - manusia punye Pertumbuhan sebelum kelahiran [al-Mukminun 23:12-14,al-Hajj 22:5,az-Zumar 39:6, al-Mursalat 77:21-23] Pertumbuhan Setelah Kelahiran - period2 pertumbuhan manusia [al-Mukmin 40:67] dan ketidaklurusan pribadi seseorg -trbahagi kpd faktor2 keturunan & lingkungan sosial: keinginan2 rohani & jasmani/syahwat saikologi antara - faktor2 biologi - keturunan (genetik), struktur tubuh, struktur organ syaraf & kelenjar [an-Naziat 79:37-41] - kisah Qarun, konflik psikologis - faktor2 sosial - pengalaman zaman kanak2 & faktor sikap ibubapa antara materi & roh [al-Qashash 28:79-80] - kesulitan hidup - konflik antara tuntutan jasmani & rohani - faktor2 kebudayaan - persekitaran, persahabatan, masyarakat sekeliling - kisah Muslimin ketika Rasul berkhutbah [al-Jumuah 62:11]

- pd usia akhir dari umur manusia,potensi otak berkurang - proses penciptaan manusia - ditiupkan roh padanya [Shad 38:71-72,al-Hijr 15:28-29] - cara manusia mencari solusi bg konflik [al-Balad 90:4] [al-Hajj 22:5] - masa tua - merosot kemampuan akal & terdapat - dengannya manusia bersedia dgn sifat2 luhur dan kebenaran - dpt dibeza ujian - berjayalah org2 yg dpt mengimbangi - Roh merupakan rintangan2 akal [an-Nahl 16:70,at-Tin 95:4-6,Yasin 36:68] antara insan dan haiwan - berbeza dgn haiwan, roh manusia cenderung antara tuntutan rohani & jasmani [al-Munafiqun 63:9, utk kenal - anak penglihatan jelas ketika setengah kedua tahun pertama deria usia anak2 - pendengaran pula berkmbg (dpt membeza suara2 yg berlainan) mulai tahun ke3 sampai ke 13 tahun [an-Nahl 16:78] - dengar dulu kemudian melihat - permulaan usia bayi, mampu dengar suara2 yg kuat, tapi masih belum mampu melihat dengan jelas
Pertumbuhan manusia dlm AQ Perbezaan2 individu dlm AQ Yg diceritakan dlm AQ Struktur manusia Konflik Psikologis

Pertumbuhan Indera pada Anak-

Allah dan menyembahNya-personaliti/kepribadian terbentuk drp 2 unsur;roh & materi64:15,al-A'la 87:9-17,al-Mulk 67:2] at-Taghabun - manusia dikurniai aqal agar mampu membeza baik/ buruk, haq/batil - dan manusia juga bebas berkehendak dan membuat pilihan Fushshilat 41:46,al-Muddatstir 74:32-47] - tabiat manusia - meliputi konflik antara taat & derhaka kpd Allah swt
Pribadi normal/matang

[al-Balad 90:10,al-Insan 76:3,asy-Syams 91:7-10,al-An'am 6:104,al-Kahfi 18:29

9. Kepribadian
Jenis2 kepribadian dlm AQ

Keseimbangan Peribadi

- tabiat/struktur manusia - siap utk mengerjakan kejahatan dan kebaika - jika manusia pilih nikmat duniawi/tuntutan2 syahwat & lupakan Allah & hari akhir - hidupnya serupa haiwan yg tak menggunakan aqal [al-Furqan 25:43-44] - tdk matang - serupa anak kecil - patuh kpd

- perbezaan manusia dr segi potensi2/kemampuan - fizikal/jiwa/akal

bergantung kpd faktor2 keturunan dan lingkungan [al-An'am 6:165, - AQ kategorizekan manusia based on aqidah - Mukmin/kafir/munafik nafsu [Yusuf 12:53] - martabat tinggi insani - hatinya waspada az-Zukhruf 43:32,ar-Rum 30:22,al-Isra 17:21,Fathir 35:28]- AQ menilai peribadi brdsrkan aqidah/taqwa [al-Hujurat 49:13] - nafsu lawwamah - berusaha tapi melakukan dosa - menyesal teramat
Mukmin - manusia berbeza agar dpt saling bekerjasama - faktor2 keturunan Kafir

[al-Qiyamah 75:1-2]. Martabat tertinggi kesempurnaan manusia ialah Allah murka,& kuasai nafsu/syahwat - seimbang antara rohani/jasmani [al-Fajr 89:27-30] - nafsu2 - ammarah/lawwamah/mutmainnah - solusi terbaik - kompromi antara rohani/jasmani - memenuhi kprluan badan dlm batas2 syariat - bersederhana dan seimbang, serta tidak [al-Qashash 28:77] - peribadi seimbang - ibadah kpd Rabb & juga memenuhi keperluan2 tubuh dlm batas2 syarak - keseimbangan antara tubuh dan roh - seimbang antara tubuh dan jiwa - memberi perhatian kpd tubuh

(warna kulit), faktor2 lingkungan & sosial/budaya (bahasa/dialek), - 6 rukun iman 1] akidah aqal, kecerdasan ilmu pengetahuan & hikmah [Yusuf 12:76] ibadah - kpd Allah 2]

- tdk beriman kpd akidah tauhid nafsu Mutmainnah - ikhlas dlm taubat,ibadah,a,al2 soleh,jauhi apa yg - menyembah selain Allah

- manusia berbeza potensi,perilaku, kemampuan; dlm bekerja, 3] hubungan sosial - bagus - zalim trhdp mukmin mencapai ilmu pengetahuan, serta dlm selidiki kebenaran 4] hubungan keluarga - bagus & keadilan - putuskan silaturrahim [al-Baqarah 2:286,al-Mukminun 23:63,at-Thalaq 65:7] 5] akhlak - terpuji - rendah akhlak - individu berbeza dan akan dibebani dgn apa2 yg menurut kmmpuan emosional/simpati 6] hubungan - benci/dendam trhdp mukmin dirinya - letakkan individu2 dlm posisi yg sesuai dgn kemampuan diri pd Allah) (segala2nya 7] logika/mencari ilmu pgthuan - fikiran stagnant & lemah - sikap munafik - mekanisme2 pertahanan diri sebagai perilaku defensif 8] amal/pekerjaan - ikhlas [al-Baqarah 2:7] Proyeksi 9] ciri2 fizik - kuat/sihat/bersih Proyeksi - menyembunyikan permusuhan trhdp org lain, lalu menuduhdarjat mukmin; [Fathir 35:32] - 3 org lain yg memusuhi mereka [al-Munafiqun 63:4] Rasionalisasi a) yg menganiaya diri - lakukan jugak yg haram

irihati trhdp kurniaan Allah kpd Mukmin berlebih2an @ extreme dlm memenuhi motivasi2 jasmani / rohani

b) pertengahan - kadang2 tak buat anjuran & buat jugak hal (kesihatan dan potensi), serta memenuhi keperluan2 tersebut dlm makruh

- memberi penjelasan ke atas perbuatan2 salah mereka agar dapat c) baik - buat yg wajib/anjuran,tingglkan yg haram/makruh/mubah syariat. Pd waktu yg sama, beriman kpd Allah, beribadah, batas2

diterima [al-Baqarah 2:11-12,an-Nisa 4:61-63] tnpa mereka sedari melaksanakan apa yg diredhai Allah, dan meninggalkan larangan2Nya. Munafik Pembentukan Reaksi - [1] lemah peribadi & tiada pendirian - tiada posisi jelas di dlm iman/aqidah tauhid [an-Nisa 4:145] - [2] ibadah - riya' dan tidak rela [al-Baqarah 2:204-205,al-Munafiqun 63:4] [5] takut/benci Muslim/mati- [6] tdk mampu membuat keputusan serta tdk mampu berfikir secara sehat

- berpura2/menyembunyikan - di hati lain, perbuatan lain sosial (suka provokasi) - [4] akhlak teruk(tidak percaya diri,mungkir janji,riya',pengecut,pembohong,kikir,oportunis,tunduk kpd hawa

laikat - konflik ani/syahwat psikologis al-Jumuah 62:11] jasmani & rohani usi bg konflik mengimbangi fiqun 63:9, 67:2] beza baik/ membuat pilihan 104,al-Kahfi 18:29, atan dan kebaikan ka kpd Allah swt & lupakan Allah nakan aqal l - patuh kpd waspada enyesal teramat n manusia ialah leh,jauhi apa yg a rohani/jasmani mainnah menuhi kprluan g, serta tidak ani / rohani uhi keperluan2 h dan roh n kpd tubuh tersebut dlm beribadah, an larangan2Nya. ya' dan tidak rela - [3] interaksi ,tunduk kpd hawa nafsu-

- perasaan berdosa menyebabkan seseorg merasa kurang dan gelisah - Taubat merupakan metod cara pendidikan atau pemeliharaan jiwa secara sistematik demi mencapai kesempurnaan/k - AQ menunjuk mengubati perasaan berdosa - mendorong memperbaiki diri & terelak dari melakukan dosa dan dan di akhirat [al-Isra 17:9, Yunus 10:57,al-Isra 17:82,Fushshilat 41:44,al-Jatsiyah 45:20] hidup di dunia

maksiat [az-Zumar 39:53,an-Nisa 4:110/48/17,al-Maidah 5:39,al-An'am 6:54,al-A'raf- 7:153, AQ telah mempengaruhi/mengubah org2 Arab - peribadi,pekerti,perilaku, dan gaya hidup - besarnya pen hilang rasa berdosa yg menyebabkan kegelisahan & kekacauan peribadi.

Thaha 20:82,Ali-Imran 3:135-136] - taubat nasuha membuatkan - hati damai, jiwa tenteram, & perlanggaran hukum - membuktikan kegagalan pendidikan moden di dlm melahirkan wargane - jenayah

- metod psikoterapi tdk mencapai hasil yg dihajati sepenuhnya - e.g. Metod psikoanalisa membantu mengu

- AQ mampu mengubati jiwa2 org Arab sehingga terjadi perubahan2 pd kepribadianpesakit/penderita. Ada juga pesakit2 yg lebih teruk keadaannya setelah menjalani metod psikoterapi - % k mereka dgn cara: kebiasaan2 buruk [3] belajar bersabar [4] tekun berzikir/mengingati Allah [5] istighfar/mohonpencegahan masih kurang - yg banyak sekarang adalah kaedah mengubati penyakit kejiwaan - kaedah ampun metod persuasif, metod partisipasi efektif, dan metod klasifikasi belajar

[1] menanam benih keimanan dgn aqidah tauhid & ketaqwaan [2] kewajiban ibadah2 membersihkan - amat penting elakkan drp berlakunya penyakit2 kejiwaan - CEGAH berbanding MENANG tidak memuaskan

[6] guna metod2 efektif di dlm pengubahan perilaku spt - metod gradual (bertahap/berperingkat), - akhir2 ini nampak kecenderungan sebahagian ahli2 psikologi berkenaan - pentingnya agama di dlm kesih

- terapi terbaik bagi kegelisahan adalah iman - seorg yg imannya kental, tidak mudah digelisahkan oleh pe

kehidupan sekelilingnya, selalu memelihara keseimbangannya, serta bersiapsedia menghadapi putaran/pe - zikir (mengingati Allah) dan membaca AQ - suci/jernihkan jiwa, perasaan2 aman & zaman yg mungkin dihadapinya tenang [ar-Ra'ad 13:28,Thaha 20:130,al-Isra' 17:82,al-Baqarah 2:152] - berzikir kpd Allah membangkitkan rasa aman & tenteram [Thaha 20:124]

- iman mempunyai pengaruh yg besar dlm jiwa manusia - menambahkan kepercayaan kpd dirinya, lebih m

bersabar dan memikul kesulitan hidup dgn tabah, menyebar rasa aman dan tenteram dlm jiwa, membang

- dlm solat - banyak zikir [Thaha 20:14,al-Baqarah 2:185] - dlm haji (zikir) [al-Hajj 22:27-28, ketenangan fikiran, dan memnuhi manusia dgn perasaan2 bahagia al-Baqarah 2:203] - banyakkan berzikir (mengingati Allah) semasa di luar solat juga.
Taubat

- faedah2 sabar - mendidik jiwa, memperkuat pribadi (jatidiri), menambah Zikir kemampuan memikul kesulitan/mghadapi beban/masalah hidup/bencana2
Sabar zaman & musibah2nya, membangkit kemampuan utk berjuang meninggikan

10. Psikoterapi
Metod Psikoterapi dalam AQ

Iman dan Perasaan Aman Iman & afiliasi kpd Masyarakat

- gelisah - adalah sebab utama penyakit kejiwaan

- keimanan kpd Allah - mampu menyembuh manusia drp penyakit2 jiwa ar-Ra'ad 13:28,at-Taghabun 64:11] Allah - iman yg benar - tidak takut atau gelisah [al-Baqarah 2:112,

- keimanan jiwa mukmin - melahirkan rasa aman dan tenteram [al-An'a

kalimat Allah [al-Baqarah 2:45/153,Ali-Imran 3:200] - sabar - tidak sakit/lemah/jatuh ketika dilanda musibah [Muhammad 47:31,

- tenang jiwa kerana yakin dgn pertolongan,pemeliharaan,& perlindung

al-Baqarah 2:155-157,Ali-Imran 3:186,al-Balad 90:12-18,al-Ashr 103:1-3, - AQ menyuruh sesama Mukmin saling mencintai, berbuat Fushshilat 41:30-31,al-Ahqaf 46:13] baik, dan al-Baqarah 2:177] - sabar mengajar utk terbiasa bekerja, berkeinginan saling tolong menolong/bantu membantu [al-Hujurat 49:10,al-Hasyir 59:9, - tidak takut miskin - rezki ditentukan Allah [adz-Dzariyat 51:58/22, kuat,teguh & tak mudah frust,serta mampu selesaikan hal/pekerjaan 107:4-7] - Muslim saling bekerjasama [al-MaidahHud 11:6,al-Ankabut 29:60,ar-Ra'ad 13:26] al-Ma'un 5:2] besar dan merealisasi tujuan2 luhur/murni [al-Anfal 8:65] - saling menyayangi - melemahkan kebencian,kezaliman,permusuhan, an-Nisa 4:78,az-Zumar 39:30,al-A'raf 7:34,al-Munafiqun 63:11, - jika ingin merubah perilaku, perbaiki fikiran2 & kecenderungan2 kerana - memperkuat perasaan afiliasi (penggabungan) kpd msykt sikap selfish Fathir 35:11,al-Ahzab 33:16,al-Jumuah 62:8] peribadi sgt dipengaruhi oleh fikiran/kecenderungan sehingga mghilangkan perasaan isolasi & menyendiri yg sering melanda - kehidupan dunia hanyalah seperti seorg musafir - terapi psikologis - ubah fikiran - bila berjaya diubah, pesakit jiwa melihat jiwa. penderita sakit rather than lari darinya [ar-Ra'ad 13:11] kpd kemaslahatan/kebaikan rujuk 10.(a) psikoterapi AQ

- solat berjemaah - berkumpul/bersolat/saling berkenal2an tdk takut mati - tdk boleh elak & ajal telah ditentukan [Ali-Imran 3:185 -

- tidak bimbang terhadap musibah & bencana - itu hanyalah qada & qad

problem2 dahulu bukanlah seserius mana. Masalah - hadapi - hubungan baik antara manusia - penting utk kesihatan jiwa dan settlekan serta ujian dan cobaan [al-Anbiya 21:35] - pesakit jiwa bila menggabungkan diri dalam masyarakat -& menolong mengenangkan kenangan2 masa lalu, jika dapat kebaikan tidak sedih - AQ turun utk mengubah pemikiran manusia drp kesesatan/kebodohan dan membantu - menunjukkan tanda2 kesembuhan

tidak sombong, tapi puji Allah atas kurniaan [al-Hadid 57:22-23,Ali-Imra

- mampu/boleh bebas dari gelisah dgn mmperbaiki hubungan dgn msykt akibat dosa yg tidak disedari kerana faktor2 [1] tidak mu - tidak helisah - tiadanya iman - akan gelisah, bingung, rasa kehilangan [al-Hajj 22:31] Allah akan menerima taubat hamba [an-Nisa 4:110, bahawa pasti - rasa rugi/kehilangan org2 kafir [al-Ashr 103:1-3] - beriman kpd Allah, menurut kpd AQ & AS - satu2nya jalan utk bebas semua itu sbg ujian & bersabar menghadapinya drp kekhuatiran & kegelisahan. Tanpa iman - cemas/gelisah/sengsaraaman jiwa,tenteram qalbu, perasaan2 rela & tenang fikiran - Mukmin [Thaha 20:123-124] [an-Nahl 16:97]

terjebak ke lembah dosa kerana Mukmin sejak kecil [2] jika bersalah - y

Thaha 20:82,az-Zumar 39:53] - tidak takut kpd apa jua kerana mengang

esempurnaan/kebahagiaan siyah 45:20] - besarnya pengaruh AQ hirkan warganegara yg baik embantu mengubah 60% - 64% sikoterapi - % kesembuhan anding MENANGANI kit kejiwaan ma di dlm kesihatan jiwa isahkan oleh perubahan2 dapi putaran/perubahan dirinya, lebih mampu jiwa, membangkitkan

penyakit2 jiwa nteram [al-An'am 6:82, n,& perlindungan rah 2:112, t 51:58/22, Ali-Imran 3:185, 63:11,

alah qada & qadar, dapat kebaikan :22-23,Ali-Imran 3:156] r2 [1] tidak mudah jika bersalah - yakin isa 4:110, erana menganggap tenang fikiran

- perubahan fikiran - langkah pertama utk ubah peribadi dan perilaku - menuntut latihan ke atasnya sampai stabil dan mantap - pentingnya belajar secara partisipasi interaktif (get involved/perbuatan) - e.g. Individu2 yg mengulang2 sendiri kalimat2 yg dipelajari lebih cepat ingat berbanding yg hanya setakat mendengar saja - kebiasaan praktis merupakan kaedah yg baik dlm mengubah perilaku & membangkitkan perubahan besar di dlm kepribadian - kewajipan ibadah2 berbeza (solat/puasa/zakat/haji) mengajar manusia agar - taatkan Allah,taati perintahNya,selalu menghadap/menghambakan diri kpdNya, serta bersabar A. Solat solat 5x sehari membantu di dlm relaxation technique (terbebas drp ketegangan syaraf meringankan kegelisahan, mententeramkan jiwa) [HR Abu Dawud #1319 "Apbila Nabi didesak dgn suatu urusan,beliau mgrjakan solat"] - efek solat mengubati gelisah, sama dgn metod psikoterapi - dlm solat, kita bermunajat/mengadu kpd Allah - membantu kondisi relax & tenang jiwa, Ibadah hati lega, berdoa kpd Allah mengurgkan kegelisahan [al-Mukmin 40:60,al-Baqarah 2:186] - gejolak rasa boleh melemahkan kekuatan manusia - solat mampu memberi kekuatan (bebas dari belenggu gelisah - lebih energetik/produktif) - wudhu - membersih jasmani juga rohani - membuat rasai bersih dari dosa/kesalahan

- perkara pertama sekali utk diubah adalah akidah mengukuhkan akidah tauhid ke dlm fikiran2, memancing perhatian & kewaspadaan pendengar. makna utk memperkuat fikiran2 kepada kepribadian seseorang

- ayat2 AQ yg turun di Mekah pd period pertama dakwah Islam secara prinsipnya bertujuan u

- hukum2/cerita2/teladan2 yg menjelaskan makna2, menyederhanakannya, mendekatkanny

AQ memberi semangat dan ancaman utk membangkit motivasi belajar, pengulangan sebaha

- keimanan dgn akidah tauhid merupakan langkah pertama dlm menciptakan perubahan bes

Iman dengan akidah tauhid

- lakukan apa yg disuruh dan jauhi larangan2 Allah berpandukan kpd al-Qura as-Sunnah (AQ & AS) - penuhi kecenderungan2 dan keinginan2 di dalam batas2 syariat Takwa - melakukan yg terbaik kerana mencari redha serta pahala dari Allah - berjuang melawan diri sendiri, menguasai keinginan & syahwat - takwa membawa kpd kematangan pribadi, integriti (jujur/ikhlas), serta

rujuk 10.(a) - basuh dgn air 5X sehari dlm waktu tertentu - membntu meregang otot2 & menurunkan psikoterapi AQ tekanan ketegangan fizikal & mental B. Puasa - Bagaimana AQ mengubah - melawan & menguasai syahwat [al-Baqarah 2:183] agar dijauhi perbuatan2 maksiat kepribadian & mengubati - melatih diri agar bersabar - sabar membantu di dlm memikul kesulitan hidup dan dlm bangsa Arab? jiwa melawan nafsu syahwat C. Zakat - latihan bersimpati & terbit rasa bertanggungjawab - zakat mengajar utk mencintai org lain - menguatkan perasaan afiliatif sosial [at-Taubah 9:103] D. Haji - melatih memikul kesulitan & keletihan dgn tabah - memperkuat pertalian persaudaraan sesama mukmin - latihan utk kuasai diri dan control syahwat [al-Baqarah 2:197] - haji - perjuang bg jiwa - haji mabrur menghapus dosa

keseimbangan diri [al-Hadid 57:28,al-Anfal 8:29,al-Ahzab 33:70-71,at-Thalaq

bertujuan utk ekatkannya gan sebahagian bahan besar

kpd al-Quran dan

, serta 1,at-Thalaq 65:4]

No comments:

Post a Comment